Programatik Reklam Nedir? Reklamcılık Nereye Gidiyor?

programatik reklam nedirProgramatik satınalma, yakın zamanda online reklamcılığın görünümünü tamamen değiştirecek, fakat gerek ülkemizde gerekse dünyada hala kavramı ile ilgili karmaşa devam ediyor. Programatik reklam, son dönemlerin en popüler dijital medya satın alma yöntemlerinden birisi aslında. Şimdi kısaca programatik reklam ve reklamcılık nereye gidiyor bu konuları değerlendirelim.

Programatik Satın Alma Nedir?

‘’Programatik’’ satınalma, dijital reklam satınalma işlemleri için kullanılan yazılım ile ilgilidir. Programatik satın almanın tanımı ise; teknolojik yazılımlar aracılığı ile daha önceden belirlenmiş kriterlere uygun olarak seçilen kullanıcılara, belirli bir sürede reklam göstermeye karar veren ve bu yazılım aracılığı ile reklam satın alması yapılması olarak açıklanabilir. Reklamveren bu şekilde, DMP (Veri Yönetim Platformu) ve DSP (Talep Yönlü Platform) verileri sayesinde davranışsal ve demografik hedefleme yapabilir. Yapılan bu çalışmalarla markanın istenilen ROI (Yatırım Getirisi) hedeflerine ulaşması asıl amaç olarak gösterilmektedir.

Kısaca temel anlamda, teknolojik yazılımın reklamı kendi seçmesidir.

Programatik Reklam Neden Önemlidir?

Programatik reklam tabii ki tek bir nedenden dolayı önemli: Verimlilik! Programatik satınalma öncesinde, dijital reklamlar insanlar tarafından hazırlanıyor ve satın alınıyordu. Tabii insan faktörünün ortama girmesiyle fiyat farklılıkları ve tutarsızlıkları ortaya çıkabiliyordu. Programatik reklam teknolojisi, reklam satınalma ile ilgili sistematik çalışır ve çok daha yüksek verim almanızı sağlar. Üstelik fiyat farklılıkları yaratmaz ve de insan eli değmediği için de programlı çalışmaktadır. İnsanlar işin ucunu kaçırabilir ama sistem asla kaçırmaz.

Programatik satın alma işlemini, reklamı olan ve bunu satmak isteyen mecralar ve bunları satın almak isteyen müşteriler ve ajansların buluştuğu ortak bir alan olarak düşünebiliriz. Bu sistemin çok konuşulmasının nedeni, reklam veren ve ajanslara önceden belirlenmiş hedef kitlelerine daha çok seçenek imkanı sunduğu için bu hedef kitleye daha uygun fiyatlarla ulaşma avantajı sağlanmasıdır.

Bu ortamda yapılan gerçek zamanlı tekliflendirme (RTB) modeliyle, dinamik görsel optimizasyonu ve kişi/segment bazında hedefleme yapabilme yeteneği sayesinde, reklam verenler istedikleri kullanıcıya doğru zamanda, doğru mesaj ve doğru teklifle ulaşabilme fırsatına sahip oluyor.

Reklamcılık Nereye Gidiyor? Robotlaşıyor muyuz?

Hem evet hem de hayır. İçiniz rahatladı değil mi? İnsanların yaptığı bazı detaylara hala ihtiyaç var. Reklam stratejileri belirleme, reklam kampanyaları optimizasyonu, hedef kitle belirleme gibi birçok önemli aşama insanlar tarafından yapılmalı. Büyük veri oluşturan birçok datanın insan eliyle oluşturulabildiği de bir gerçek. İlerde daha çok büyük veriyi anlamlı olarak sentezleyebilen teknolojiler ya da robotlar kullanılabilir, ancak henüz tam olarak bu kadar robotlaşmaya hazır değiliz.

Reklam satınalmanın geleceği muhtemelen programatik satınalma olarak belirlenecek. Şu anda aktif olarak kullanılan programatik satınalma oranını net olarak vermek imkansız ama gittikçe artan oranlarda kullanılmaya devam ettiği de kesin. Birçok ajans programatik satınalma sistemini kullanmayı düşündüklerini ifade ediyor. Bazı büyük ajanlar ise altyapılarını bu sisteme uygun şekilde yapılandırmaya ve de bu sistemi kullanacak ekipleri oluşturmaya başladılar bile. Şu anda işleyen sistemde sadece online reklamlar üzerinden sistem işliyor, ancak medya şirketleri ve ajanslar ‘’geleneksel’’ medyayı bu sistem üzerinden satma olasılıklarını araştırıyor. Bunlara TV spotları ve gazetelerde yayınlanan reklamlar da dahil…

Dijital pazarlama ile ilgili diğer yazılarıma buradan ulaşabilirsiniz.

İlginizi Çekebilecek Yazılar

Google Adwords Hesap Yönetimi Hakkında İpuçları...
Görüntüleme 608
Google Adwords hesap yönetimi, Google Adwords hesabınızı en etkin şekilde yönetmeniz için yapacağınız çalışmaları kapsar. Genellikle büyük bütçeye sah...
Backlink Nedir? Backlink Nasıl Yapılır?
Görüntüleme 1064
Backlink nedir? Backlink nasıl yapılır? sorusunun cevabını merak ediyorsunuz. Çünkü arama motoru optimizasyonu ile zaman harcıyor ve Google gibi arama...
Backlink Nereden Alınır? Sorunuzun Cevabı Google&#...
Görüntüleme 5247
Backlink nereden alınır? Doğru backlink adreslerini nasıl bulacağım? SEO ile uğraşıyorsanız ve belli bir aşamayı aşmışsanız tabi ki bu soruları sormay...
Adwords Uzmanı Mı Arıyorsunuz?
Görüntüleme 711
Adwords uzmanı, Google Adwords hesabınızı sizin adınıza yöneten ve yaptığı optimizasyon ve tekliflendirme stratejileri ile maliyetlerinizi düşüren int...

İbrahim Akşen

Deneme yanılmaya dayalı öğrenme metodunun gücüne inanır. 2016 yılı itibariyle SEO, Google Adwords ve Dijital Pazarlama konularında freelance danışmanlık vermiş ve Şubat 2017 itibariyle Emlakjet.com Dijital Pazarlama ekibine katılmıştır.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir